PRINCIPES MORTALES, RES PUBLICA AETERNA
Přední mužové (představitelé státu) jsou smrtelní, stát je však věčný "Co tím chtěl (autor) říci?" Smysl: zájem státu je přednější, vyšší než zájem a životy lidí, byť vládnoucích. Podle Tacita (Letopisy 3,6) vyjádřil tuto myšlenku císař Tiberius v provolání k římskému lidu, který byl rozrušen náhlou smrtí Germanika (Augustův nevlastní syn) a pobouřen tím, jak malé pocty mu byly posmrtně prokázány.
Výklad Kantova díla K věčnému míru
1.) Nechť žádné rozhodnutí o míru není platné, obsahuje-li výhradu, která může znamenat budoucí válku.
Kant argumentuje tím, že by nešlo o skutečný mír, nýbrž o pouhé přerušení války, nepřátelství.
2.) Stát nesmí získat žádný jiný samostatný stát (ať už malý nebo velký) děděním, výměnou, koupí nebo darem.”
Stát není, na rozdíl od půdy, na které leží, majetkem, ale je to společenství lidí, které nikdo jiný, kromě samotného státu, nemůže ovládat, ani mu rozkazovat.
3.) Stálé armády se mají postupně úplně zrušit.
Podle Kanta jsou stálé armády zdrojem všech válek. Ohrožují jiné státy svou připraveností k válce. Ostatní státy jsou pak nuceny se předhánět v počtu ozbrojenců, který se zdá být nekonečným.
Kant také kritizuje degradaci člověka na pouhý nástroj určený k zabíjení (a případně k zabití), což se neslučuje s lidskými právy v nás samotných.
4.) Ve spojení s vnějšími věcmi státu nebude uzavřen žádný státní dluh.
Úvěrový systém, pokud je využíván mocnostmi jako nástroj agrese proti ostatním, ukazuje sílu peněz v té nejhorší podobě. Tato možnost lehce vést válku, spojená u vládců s náklonností k ní, je velikou překážkou věčnému míru. Zahraniční dluhy by měly být tím spíše zakázány, protože nakonec nevyhnutelný státní bankrot musí nutně dalším státům způsobit škody, což by pro ně bylo veřejnou újmou.
5. Žádný stát nebude násilím zasahovat do zřízení a vlády jiného státu.
Takovýto zásah by byl zřejmým zločinem a učinil by autonomie všech ostatních států nejistými.
6.) Žádný stát by neměl ve válce s jiným státem povolit takové projevy nepřátelství, které znemožní vzájemnou důvěru v budoucím míru. Takovými projevy jsou: osnování úkladných vražd, travičství, porušování dohod, podněcování pro velezradu.
To jsou podle Kanta nečestné válečné úskoky. Ve válce musí zůstat ještě určitá důvěra v nepřítelovo smýšlení, protože jinak by nebylo možné uzavřít mír a nepřátelství by vyústilo ve vyhlazovací válku.
Články k věčnému míru mezi státy
Druhou část Kantova díla tvoří tři články. První pojednává o typu zřízení, které je jediné možné pro ustavení věčného míru. Druhý článek vysvětluje pojetí mezinárodního práva, založeného na federalismu svobodných států. Poslední, třetí, článek se týká mezinárodního občanského práva.
1.) Občanské zřízení každého státu má být republikánské.
Jak Immanuel Kant uvedl ve 2. předběžném článku, stát je společenstvím lidí, které nikdo jiný, kromě samotného státu, nemůže ovládat, ani mu rozkazovat. Podle současné terminologie se tedy jedná o demokratickou vládu, Kant ovšem pro definici demokracie nejspíše vychází z Platónova a Aristotelova záporného náhledu, proto pochopitelně demokracii jako “vládu lůzy” odmítl. Namísto pojmu demokracie tedy používá termín “Republikanismus.”
Republikánské zřízení založil na třech principech. Principu svobody pro všechny členy společnosti; principu závislosti všech na jednotné ústavě; principu rovnosti před zákonem.
Klasifikuje stát ze dvou hledisek. První hledisko je podle počtu lidí zastávajících vládnoucí post – autokracie – jeden, aristokracie – více, demokracie – všichni. Druhé hledisko se zaměřuje na druh vlády – republikánskou nebo despotickou. Republikánskou vládu definuje podle rozdělení výkonné a zákonodárné moci na dvě nezávislé části, zatímco u despocie jsou tyto dvě moci pohromadě.
V republikánském zřízení se o účasti či neúčasti státu ve válce rozhoduje s ohledem na mínění (souhlas či nesouhlas) občanů. Svobodní občané v republikánském zřízení se budou velmi rozmýšlet, zda se budou angažovat v tak nebezpečném konfliktu, jako je válka, uváží-li všechny válečné útrapy které by museli podstoupit.
2) Právo národa se má zakládat na federalismu svobodných států.
Národy lze posuzovat jako jednotlivé lidi, kdy se ve svém přirozeném stavu omezují už tím, že existují vedle sebe, a z nichž každý může a měl by žádat od druhého, aby spolu kvůli bezpečnosti vytvořili zřízení podobné občanskému, kde každému je možno zaručit jeho právo. Následovalo by odstoupení států od bezzákonné svobody a vytvoření jednoho “státu národů”, který by později ve spojení s myšlenkou mírového svazu, zahrnoval všechny národy světa.
Mírovým svazem by byl nazván zvláštní svaz, který by byl vytvořen pro zabezpečení mírového stavu. Mírový svaz by se lišil od mírové smlouvy tím, že by měl trvale odstranit všechny války, zatímco mírová smlouva se snaží ukončit jen jedinou válku.
Tento svaz by se nezaměřoval na získávání moci, ale na udržení a zachování svobody každého státu bez toho, aby se musel podrobit veřejným zákonům a jejich nátlaku.
Počátek tohoto mírového stavu Kant spatřoval ve velkém a osvíceném národu, který vytvoří republiku, jenž bude tíhnout k světovému míru. Tato republika pak vytvoří základ - střed federace pro připojení států stejného (mírového) smýšlení a zajistí tak mírový stav států a možnost dalšího rozšíření díky dalšímu připojování států.
3) Světoobčanské právo bude omezeno podmínkami všeobecné pohostinnosti.
Žádný jedinec nemá větší právo být na určitém místě na světě než jiný člověk. Cizinec má právo, aby druhý vůči němu nebyl nepřátelský kvůli tomu, že vkročil na jeho půdu, za předpokladu, že se chová mírumilovně.
Každý může uplatňovat návštěvní právo, které opravňuje všechny lidi k tomu, aby přišli do společnosti a to na základě práva společného vlastnictví zemského povrchu, na němž se lidé, jakožto na kouli, nemohou donekonečna rozptylovat, ale musí se strpět vzájemně vedle sebe.
Tato myšlenka světoobčanského práva je nutným doplňkem nepsaného zákoníku politického a mezinárodního práva, které se přetváří ve všeobecné lidské právo.
Touto myšlenkou světoobčanského práva Kant podmínil cestu k věčnému míru.
První dodatek k záruce věčného míru
V této části svého spisu označuje samu “velkou umělkyni přírodu” za záruku věčného míru. Její mechanický proces viditelně ukazuje úmyslný plán, jehož výsledkem je svornost mezi lidmi i proti jejich vůli. Příroda si sama přizpůsobila svět a dala tak sama vzniknout základům pro vznik a vývoj věčného míru. Kant toto přizpůsobení rozčlenil na tři části: postarala se, aby lidé mohli žít v místech, která osídlili; pomocí válek je rozehnala všemi směry, aby osídlili i ty nejnehostinější oblasti; díky stejným (válečným) příčinám je donutila vstoupit do více či méně zákonných vztahů.
Mírový stav není pro Kanta přirozeným stavem. Tím je pro něj spíše válka, nejen jako otevřený konflikt, ale i jako pouhá hrozba válečného aktu. I s přihlédnutím k výše uvedenému Kant dospívá k přesvědčení, že věčný mír je nejen možný, ale i trvalý.
Z tohoto filozofického spisu vychází jedna z koncepcí charakterizující řád v mezinárodní politice. Státy jsou původně v přirozeném neprávním stavu, který je stavem válečným, proto je nutné na základě smlouvy vytvořit svaz národů, který bude založen na principu federalismu jednotlivých států, a tím hájit mír a právní stav.
Immanuel Kant se narodil roku 1724 ve městě Konigsberg, ve Východním Prusku. Jeho otec vyráběl postroje, rodina tedy žila jen ze skromných prostředků. Luteránský pastor byl přesvědčen, že v mladém Immanuelovi objevil talent, a zařídil, aby Kantovi bylo dopřáno důkladné a úplné vzdělání na pověstném místním gymnáziu, které by jinak bylo nad skromné prostředky jeho rodičů. Étosem této školy byla upřímná oddanost Lutheranismu.
Kant již brzy ve svém mládí velice trpěl předčasnou ztrátou svého otce i matky. Také trpěl svojí tělesnou vadou, stejně jako tím, že je znatelně malého vzrůstu.
Navzdory těmto překážkám však měl mladý Immanuel Kant široký okruh přátel a obdivovatelů, které získal díky své vrozené slušnosti a silné schopnosti konverzace.
Immanuel Kant – stává se učitelem.
Ve svých šestnácti letech Kant vstoupil na místní univerzitu, kterou o nějakých šest let později úspěšně dokončil. Následně si po několik let vydělával na skromné živobytí jako domácí učitel, až do té doby, kdy se jeho finanční vyhlídky mírně zlepšily, a to díky nezaplacenému univerzitnímu učení, které s sebou přineslo více příležitostí k vyučování soukromému.
Kant začal získávat pověst dobrého učitele, a dokonce mu byla ostatními univerzitami nabízena zaměstnání. Ve svých čtyřiceti letech byl Kant velice potěšený, neboť mu bylo nabídnuto profesorské místo v jeho rodném Konigsbergu. Kantova dřívější práce zahrnovala především oblasti matematiky a dynamiky. Jeho nové jmenování však bylo zaměřené na metafyziku a logiku.
Kant byl velice populární jako názorný lektor, a to natolik, že pro studenty bylo nezbytné být na lekci třeba i o hodinu dříve proto, aby si mohli být jistí, že budou mít volné místo. Takový byl o jeho přednášky zájem !
Immanuel Kant – publikuje svá slavná díla.
Když byl Kant ve své profesorské pozici nějakých 12 let, začala se v tisku objevovat Kantova slavná filozofická publikace. V roce 1781, když už Kantovi bylo téměř 60 let, objevilo se jeho dílo
„Kritika čistého rozumu“.
„Kritika čistého rozumu“, jeho následující dílo z roku 1788 „Kritika praktického rozumu“ a konečně jeho další práce z roku 1790 „Kritika soudnosti“ měly opravdu nesmírný dopad na filozofický a intelektuální život Evropy a světa.
Immanuel Kant – na konci života.
Jako lektor zůstal Kant aktivní až do roku 1796, během jeho posledního roku se jeho jasná a živá mysl stala melancholickou a zastřenou. V únoru roku 1804 Immanuel Kant ve svém rodném městě zemřel. Jeho ostatky byly pohřbené za velkého obřadu a za přítomnosti lidí z mnoha částí Německa.
V roce 1881 byl jeho hrob zrekonstruovaný a jeho ostatky byly v roce 1924 znovu pohřbené v impozantnějším nově postaveném přístavku katedrály.
Po druhé světové válce upadlo Východní Prusko za „železnou oponu“. To pravděpodobně v roce 1950 přispělo k vandalskému a ničivému otevření a vyprázdnění Kantova sarkofágu.
Zdroj a literatura: Lexikon historie Immanuel Kant: Perpetual peace: a philosophical sketch, In Vasquez, J. (ed.): Classics of international relations, New Jersey, Prentice-Hall, 1996 Seminární práce Mezinárodní vztahy a evropská studia – Politologie www.celysvet.cz/kant Doporučená literatura: prof. MUDr Koukolík, DrSc Vzpoura deprivantů články i přednášky
„To, co lidé nazývají štěstím, je okamžik, kdy přestanou mít strach.“ Pamatuj, že i ta nejtěžší hodina ve tvém životě, má jen 60 minut (Sofoklés)
Oblíbené příspěvky
-
Přidat text k obrázku Gaudeamus igitur Melodie Latinský text Volný překlad Gaudeamus igitur, iuvenes dum sumus: post iucundam i...
-
Dítě a svět Mustafa Kemal Atatürk, první turecký prezident: "Islám, tato absurdní teologie nemorálního beduína, je mršinou, která o...
-
Švédská krasavice Marie Serneholt Milované ženy lecos dokáží a muž nadšeně natáčí video své obdivované šikovné ženy lovkyně s lukem...
-
Vlasta Buria Král komiků a skvělý člověk Osobnost lidství komedie a úspěchu. Tyto superlativy jsou fakt a plebs neodpouští (závidí) ú...
-
Dančí plec se šípkovou omáčkou DANČÍ PLEC se šípkovou omáčkou Hlad, Recepty k vaření, Recepty a rady, zvěřina
-
Domácí uzené, bramborový knedlík, zelí Domácí uzené je nezapomenutelné nejen chutí, ale zejména vůní vybraného tvrdého dřeva... K pří...
-
Fotografie ve vysokém rozlišení (prohlížejte ve zvětšení na celou display) South Africa Afrika a hlad 21.století Hlad není jen nep...
-
A to je jediný obrázek Agáty co je na webu ... Na různých CD a v počítači Vladimíra Svobody (dříve Nešpůrka) objevili podle zjištěn...
-
Telefonujeme furtum, furt komusi.... TELEFONÁT. Pan Daněk se vrací z práce. Malý Honzík na něj volá: "Ahoj tati, to bude maminka překv...
-
Origanum vulgare L. Dobromysl obecná (Origanum vulgare L.) je rostlina z čeledi hluchavkovitých.Tato rostlina při pravidelném použ...
MENU:
1968
Accordeon
Afrika
Agáta
Agrese
Aktualizace
Aktualne
Aktuální info
Alphaville
Amerika
AMICUS RES
Amy McDonald
Andrea Bocelli
Android
Anna Kurnikova
Anna Netrebko
Anne Murray
Anne Sophie Mutter plays Beethoven
Atavismus
Automobily
Autosalon
Ave Maria
Až na dno
Básník zpěvák a genius doby
Beatles
Bez černý
Blondie
Bolesti v zádech
Bon Jovi
Bonnie Tyler
Botnet
Bubáci
Bylinky
Celtic Woman
Cestování. Moře
CICERO
Cicero O stáří
CZportal
Čas pomoci
Čas říci sbohem
český folklor a tance
Člověk a Nemoc
Dančí
Debaty a názory
Déjá vu
Dengue
Dívka u řeky
Dobro a zlo
Dobromysl obecná
Dobrý vtip
Domov
Dragoon Ride
Duše
Dvořák
Ekologie
Eliška Kaplicky Fuchsová
Emoce a úžas
Eric Clapton
Erin Mc Carley
Etické a humánní principy
Etické principy
Evergreen
Evropská Unie
Facebook
Falcon
Fejeton
Forever Young
Fotografie
Gaudeamus igitur
Gigliola Cinquetti
Gigliola Cinquetti - Non ho l'età in 1964 with 16 years old.
Google
Groupthink
Historical music
Historie
Hity
Hlad
Hlaváček jarní
Hledání na internetu
Holy Night
Houby
Humor
Humor a vtipy
Hybridní pohon
Chaloupky
Christina Aquilera
Immanuel Kant
Imunita kojení a spánek
Indiánský systém
Internet
Internet a Google Chrome
Internetové smetiště
internetové úložiště
Introvert
Írán
Iveta Bartošová
J. F. Kennedy
Jak na to
Jak se loví jeleni
Jak se pracuje na internetu s rychlým prohlížečem?
Jana Maláčová
Janine Jansen
Japonsko
Jaro
Jaterní poruchy a životospráva
Kachna
Kámen
Kanada
Karel Kryl
Kariera
Kaštany
Káva
kávovar
Kočičí dráp
Kočka domácí
Kočky Sobě
Kodex
komentáře úvahy
Kominík
Komunitní sítě
Koně
Korsika
Král komiků
Královská svatba
Krásná dudačka
Krásné ženy
Kritika
Krokonoše
Kryl
Kryl Zapření Petrovo
Kuchyně
Kultura
Květy
Kytara
Láska
Laughing babies [HQ]
Léčivé rostliny
Ledecká
Ledviny
Legendy taneční hudby
Lékař
Lékař a bylinky
Lékaři
Letadla
Lita Ford
Loreen
Majdan
Máma
Marie Rottrová
Markéta Hejná
Markéta Šichtařová
Marlene Dietrich
Marta Kubišová
Maxmilián Kašparů
Medicina
Megan Fox
Melody Boys
Měsíční svit
Mince
Ministr
Mireille Mathieu
Miss cizinka
Mix – Karel Kryl
Mobbing
Momentky a cesty
Monitorovací přístroje
Moře
Motivace
Motory
Moudro
Můj pohled na svět
Mustafa Kemal Atatürk
Muži
Myslivost
Na tom pražském mostě
nedávejte srdce
Negativní emoce
Nemoci lidské
nesvěřujte se
News
Nordic walking
Noreply
O dobrodiních
O Evě a Adamovi
O stáří
O stupiditě
Occamova Břitva
olympijské hry
Oregano
Ornitologie
Paměť
Panorama hor
Peníze
Perská kočka
Pes velký švýcarský
Petrova Bouda
Pie Jesu
Pirati.cz
Pirátství
Pitná voda a jiné nápoje
Počasí
Podnikání
Pohádka lásky
Pohádky a my
Policie
Politika
Pomlázka
Portal
Poruchy osobnosti
Práce
práci
Prevence
Prostata
Přátelství
Předjaří
Přezdívka
Příroda
Přítel
Psychopatie
Queen
R.A.Dvorský
Radujme se
Radůza
Rady a tipy
Recepty a rady
Recepty k vaření
Relax
Renault
Report
Rock
Rodina
Rostliny
Rostou
Roxette
Rusko
Rušičky
Rychlá péče
RZP
Řecko
Santorini
Sarah Brightman
Sdílení
Sellier&Bellot
Sen
Seneca
Seneca Lucius Annaeus
Senioři
Sestry Allanovy
Skupinová hloupost
Skutečné příběhy
Smartphone
Smích a úsměv
Snář o koních
Sociální příčiny irracionality
Sociální sítě
Sociopatologie
Sokol
Spam
sport
Spotřebitelské chování
Srdce ze skla
Stáří
Strach
Stres
Střelný prach
Svoboda
Svobodní koně
Symphony no. 9
Syrie
Šípková omáčka
Štěstí získává přátele
Tanky a Ukrajina
Teen
Tenkrát na Východě
Terorismus
Terra incognita
The Beach Boys
The Rubettes
Time in The West
Tipy a návody
Toyota
Trubači
Trubka v hudbě
Události na internetu
Události ve světě
Ukrajina
USA
Úvahy
Úvod
Uzené
Uzení naloženého masa
Úzkost
Válka
Vánoce
Věda
Věda a svět
Vědomí a podvědomí
Velikonoce
Venezuela
Verše
Videa
Vilacora
Violin Concerto
Víra
Vladimír Páral
Vlasta Burian
Vlaštovičník větší
Volby
Volkswagen
Výzbroj
WC STORY
WCstory
William a Kate
Windows
YouTube a
Karel Kryl
Základ poznání
Zázvor
Zdraví
Zdraví a pohyb
Zelené
Zelený Raoul Night Late Show
Zelí
Zemanta
Zlato
Změny počasí
Zvěřina
Žena je původce činu
Židovské
Život na dlani
Vybraný příspěvek
Dobrý vtip!
Benátky ZÁSTUPKYNĚ. Otec s matkou neviděli svojí dceru téměř dva roky. Potom jí navštívili v Brně v jej krásném novém bytě. Matka žasla...